Οι πανελλαδικές εξετάσεις:
- είναι μια ευκαιρία να ξεκινήσουμε την υλοποίηση των στόχων μας αλλά δεν καθορίζουν αποκλειστικά τη ζωή μας
- μας φέρνουν κοντά στον στόχο μας αλλά δεν μας εμποδίζουν οριστικά από την πραγματοποίησή του
- είναι μια ευκαιρία να μάθουμε να ελέγχουμε τις αρνητικές σκέψεις νικώντας τον «κακό» εαυτό μας
- είναι μια δοκιμασία μέσα από την οποία μαθαίνουμε να ζούμε και να εργαζόμαστε με οργάνωση, μεθοδικότητα συνέπεια
- είναι μια δοκιμασία, μέσα από την οποία μαθαίνουμε τις δυνατότητες, τα όρια μας ανακαλύπτοντας πολλές θετικές πλευρές μας
- είναι μια αρχή αλλά όχι και το τέλος της πορείας της ζωής μας
Οι επιδόσεις μας στις εξετάσεις:
- δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα την αξία και τις ικανότητες μας
- δεν αναιρούν την προσπάθεια που καταβάλλαμε όλη τη χρονιά
- δεν διαψεύδουν τις προσδοκίες των γονιών ή των καθηγητών μας
Γι αυτό είναι μύθος πως:
- Οι χαμηλές επιδόσεις είναι δείγμα έλλειψης δυνατοτήτων.
- Οι υψηλές επιδόσεις αποτελούν προϋπόθεση για να εξασφαλίσουμε την αποδοχή και την εκτίμηση των άλλων.
Επομένως είναι ανάγκη πριν τις εξετάσεις:
- Να μην παρασύρομαι από τις προσδοκίες των άλλων αλλά να θέσω ρεαλιστικούς στόχους για τον εαυτό μου.
- Να μην υιοθετώ το πρόγραμμα μελέτης συμμαθητών μου συγκρίνοντας τον εαυτό μου με αυτούς, αφού ο καθένας έχει έναν ξεχωριστό τρόπο που αφομοιώνει τις γνώσεις.
- Να μην διαβάζω αδιάκοπα και χωρίς διαλείμματα αλλά με οργανωμένο πλάνο μελέτης ώστε να έχω αποθέματα δύναμης και ενέργειας.
Αλλά:
- Να αποδεχτώ ότι το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού, που, όμως, χρειάζεται σωστή διαχείριση για να μην γίνει εχθρός μου.
- Να δίνω χρόνο και χώρο στον εαυτό μου όταν νιώθω να με κατακλύζει το άγχος.
- Να ζητάω την βοήθεια των άλλων όταν οι αρνητικές σκέψεις εμποδίζουν την προσπάθειά μου.
- Να μην αφήνω το άγχος να αποπροσανατολίζει από τον στόχο μου και με οδηγεί σε αποσπασματικό και τυχαίο διάβασμα.
Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις, όπως και οι γραπτές δοκιμασίες γενικότερα, προϋποθέτουν οργανωμένη προετοιμασία αλλά και ψυχική ισορροπία και ψυχραιμία. Είναι, λοιπόν, ανάγκη να γίνω κυρίαρχος του εαυτού μου, να κλειδών μακριά τις αρνητικές σκέψεις και να τι αντικαθιστώ με θετικές προτάσεις. Χρειάζεται να κάνω τον εαυτό μου σύμμαχο και όχι εχθρό αυτή την χρονική περίοδο. Χρειάζεται να προσηλωθώ στις οργανωμένες επαναλήψεις μου και να μην αναλώνομαι σε στατιστικά και αρνητικές προβλέψεις. Γιατί όλα αυτά υπάρχουν για να μπορούν να ανατραπούν!
Πρακτικές συμβουλές πριν τις εξετάσεις:
- Διαχειρίζομαι σωστά τον χρόνο μου
- Αποφεύγω τις εντάσεις και τις πιθανές συγκρούσεις μέσα στην οικογένεια
- Ακολουθώ τις οδηγίες και τις συμβουλές των καθηγητών μου
- Επικεντρώνομαι στο μάθημα που διαβάζω κάθε φορά
- Διαβάζω με προκαθορισμένα διαλείμματα, τα οποία και φροντίζω να τα τηρώ
- Προσέχω την διατροφή μου (πολλά φρούτα και λαχανικά, ελαφριά γεύματα) και αποφεύγω την κατανάλωση καφεΐνης
- Χαλαρώνω πριν κοιμηθώ και φροντίζω να μην κοιμάμαι λιγότερο από 7 ώρες
- Δεν ξενυχτάω γιατί η σωματική καταπόνηση οδηγεί και στην πνευματική με άμεση συνέπεια την μείωση των επιδόσεων
- Δεν συζητώ με τους συμμαθητές μου για την ύλη πριν μπω στο εξεταστικό κέντρο αφού το μόνο που είναι πιθανό ότι θα συμβεί είναι να αυξηθεί το άγχος μου
Συμβουλές κατά την τρίωρη γραπτή εξέταση:
- Παίρνω μια βαθιά ανάσα και μελετώ προσεκτικά και ψύχραιμα όλα τα θέματα.
- Αν με καταβάλλει το άγχος, τότε δίνω λίγα λεπτά στον εαυτό μου να ξαναβρεί έναν φυσιολογικό ρυθμό αναπνοής προσπαθώντας να σκεφτώ ότι η συγκεκριμένη δοκιμασία δεν διαφέρει από τα διαγωνίσματα, που έχω ξαναγράψει κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
- Επιλέγω να ξεκινήσω με τα θέματα, στα οποία φαίνεται ότι μπορώ να ανταποκριθώ πιο γρήγορα αλλά τα αντιμετωπίζω και αυτά με μεγάλη προσοχή.
- Επικεντρώνομαι κάθε φορά σε ένα θέμα και δεν χάνω τη συγκέντρωσή μου.
- Εάν σε κάποιο θέμα δεν μπορώ να σκεφτώ ψύχραιμα, τότε χαλαρώνω για λίγο με τη σκέψη ότι και οι υπόλοιποι συμμαθητές μου εξετάζονται στα ίδια θέματα και πιθανόν να έχουν το ίδιο άγχος με εμένα.
- Δεν ξεχνάω να ελέγχω τον χρόνο ανά τακτά διαστήματα και γι αυτό δεν επιμένω σε ένα θέμα, που μπορεί να παρουσιάζει κάποια φαινομενική δυσκολία αλλά προχωρήσω και θα επανέλθω σε αυτό λίγο αργότερα.
- Ελέγχω τις απαντήσεις των θεμάτων προσεκτικά πριν παραδώσω το γραπτό μου και προσέχω να μεταφέρω όλες τις απαντήσεις, που χρειάζομαι από το πρόχειρο.
- Προσπαθούμε να απαντήσουμε σε όλα τα ζητούμενα ακόμη και σε όσα μας φαίνονται ιδιαίτερα απαιτητικά γιατί η επιτυχία κρύβεται πίσω από την προσπάθεια.
- Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας αποφεύγοντας τα καλλιγραφικά γράμματα και τις πολλές διορθώσεις ώστε να είναι ευανάγνωστο και καθαρογραμμένο.
Και να θυμάστε πάντα:
«Προσπαθώντας για το αδύνατο, κατορθώνουμε το καλύτερο δυνατό!»
Ελένη Τσαμίλη
Διευθύντρια Ακαδημαϊκού